Opettajan aineisto - viikko 44

Tämän sivun lähde on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon sivusto TULE JA SEURAA MINUA.
Raamattuviitteet on linkitetty bible.com/fi -sivustolle. 
Suomenkielisin raamattulinkein varustetun palvelun tarjoaa pyhäkoulun tiedotuslehti.

Linkki SINÄ JA PERHEESI -aineistoon







28. lokakuuta – 3. marraskuuta

1. ja 2. kirje TimoteukselleKirje TitukselleKirje Filemonille

Näytä sinä hyvää esimerkkiä uskovista
Lue 1. ja 2. kirje TimoteukselleKirje Titukselle ja Kirje Filemonillepitäen mielessäsi luokkasi jäsenet. Ajatukset ja vaikutelmat, joita saat, auttavat sinua ohjaamaan luokan jäsenet merkityksellisten pyhien kirjoitusten kohtien ääreen ja tuovat Hengen luokkahuoneeseesi.
KIRJOITA MUISTIIN SAAMIASI VAIKUTELMIA
(NÄPPÄÄ AVAUTUVALLA SIVULLA PAINIKETTA "CREATE A NOTE")

kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokkasi jäsenille voisi olla apua siitä, että he kuulevat toistensa puhuvan onnistumisistaan ja haasteistaan heidän tutkiessaan pyhiä kirjoituksia sekä yksinään että perheen kanssa. Voisit aloittaa oppitunnin kehottamalla luokan jäseniä puhumaan siitä, mikä sujuu hyvin heidän pyhien kirjoitusten tutkimisessaan.
opeta-kuvake

Opeta oppia

Tosi opin ymmärtäminen auttaa meitä välttymään siltä, että joutuisimme petetyiksi.

  • Luokkasi jäsenet elävät aikana, jolloin opetetaan monia vääriä oppeja. Myös Timoteus ja Titus elivät sellaisena aikana, joten kenties Paavalin neuvoista heille voisi olla hyötyä luokkasi jäsenille. Osa kohdista, joissa on Paavalin neuvoja, on mainittu ”Lisäaineistossa”. Voisit pyytää jokaista luokan jäsentä lukemaan yhden näistä kohdista ja kertomaan, mitä hän oppii tosi opin tärkeydestä (ks. myös Alma 31:5).

Jos näytämme hyvää esimerkkiä uskovista, me voimme johtaa muita Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa luokse.

  • On mahdollista, että luokkasi jäsenet eivät ymmärrä näyttämänsä hyvän esimerkin voimaa. Voisit pyytää heitä puhumaan siitä, kuinka heidän tuntemansa ihmiset, mukaan lukien muut luokan jäsenet, ovat olleet esimerkkinä Kristuksen opetuslapsista. Keskusteluun voisi olla apua siitä, että kirjoitat taululle jakeesta 12 sanoja, jotka kuvailevat sitä, missä asioissa meidän tulee olla esimerkkejä – puheet, elämäntapa (mikä voi tarkoittaa myös käytöstä), rakkaus, usko ja puhtaus. Luokan jäsenet voisivat keskustella siitä, kuinka me voimme näyttää esimerkkiä uskovista kussakin näistä asioista.

”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen.”

  • Aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa luokkasi jäseniä pyydettiin etsimään 2. kirjeestä Timoteukselle neuvoja, joita Paavali antoi Timoteukselle kannustaakseen tätä tämän palvelutyössä. Pyydä luokan jäseniä kertomaan löytämistään näkemyksistä, tai voisit antaa heille muutaman minuutin aikaa etsiä Paavalin neuvoja ja kertoa niistä (luvussa 1 on hyviä esimerkkejä). He voisivat myös kertoa jostakin kokemuksesta, jolloin Jumala auttoi heitä voittamaan pelkonsa ja antoi heille ”voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen” (2. Tim. 1:7).

Pyhien kirjoitusten tutkiminen voi auttaa meitä voittamaan viimeisten päivien vaarat.

  • Varoitettuaan Timoteusta ”vaikeista ajoista”, jotka koittaisivat, Paavali todisti pyhien kirjoitusten voimasta ja tärkeydestä (ks. 2. Tim. 3:1, 14–17). Voisit aloittaa keskustelun pyhien kirjoitusten tärkeydestä vaikeina aikoina pyytämällä luokan jäseniä kertaamaan jakeissa 2. Tim. 3:1–7 olevan Paavalin kuvauksen viimeisten aikojen vaaroista. Sitten he voisivat etsiä ja lukea pyhien kirjoitusten kohtia, jotka ovat auttaneet heitä suojautumaan tällaisilta vaaroilta (joitakin esimerkkejä on ”Lisäaineistossa”). Kuinka pyhien kirjoitusten tutkimisemme on suojellut meitä nykymaailman ongelmilta?
  • Pyhien kirjoitusten voimaa koskevien Paavalin neuvojen tutkiminen voisi olla tilaisuus luokan jäsenille kannustaa toisiaan heidän pyrkimyksissään tutkia Jumalan sanaa. Luokan jäsenet voisivat lukea jakeet 2. Tim. 3:14–17 ja etsiä siunauksia ja suojakeinoja, joita pyhien kirjoitusten tutkiminen tuo. Sitten he voisivat kertoa kokemuksista, jolloin nämä siunaukset ovat täyttyneet heidän elämässään, koska he ovat tutkineet pyhiä kirjoituksia. Voisit myös antaa luokan jäsenille hetken aikaa pohtia, mitä he voivat tehdä saadakseen merkityksellisempiä kokemuksia pyhistä kirjoituksista sekä henkilökohtaisesti että perheenä.

Kristuksen seuraajat antavat anteeksi toisilleen.

  • Ennen kuin aloitat keskustelun Kirjeestä Filemonille, voisit pyytää yhtä luokan jäsentä kertomaan Filemonista ja tämän palvelijasta Onesimoksesta (aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessaon lyhyt kuvaus). Sitten voisit jakaa luokan jäsenet kahteen ryhmään ja antaa kummallekin ryhmälle jommankumman seuraavista kysymyksistä: Mitä samankaltaisuuksia näette siinä, mitä Paavali oli halukas tekemään Onesimoksen hyväksi ja mitä Vapahtaja teki halukkaasti meidän hyväksemme? Vaikka Filemonin oli todennäköisesti vaikea antaa anteeksi orjalleen, joka karkasi, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi olisi tehnyt anteeksiannosta helpompaa? Kun ryhmät ovat kertoneet, mitä he ovat oppineet, voisit pyytää luokan jäseniä mainitsemaan pyhien kirjoitusten kohtia tai kokemuksia, jotka ovat auttaneet heitä ymmärtämään paremmin anteeksiantoa. Vanhin Kevin R. Duncanin ajatukset ”Lisäaineistossa” voivat auttaa tässä keskustelussa.
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Innoita luokan jäseniä lukemaan Heprealaiskirjettä kysymällä heiltä, tuntevatko he jonkun, jonka mielestä Jumala on kaukainen, persoonaton tai vaikeasti lähestyttävä. Kerro heille, että he löytävät luvuista Hepr. 1–6 jakeita, joita he voisivat käydä läpi tällaisen henkilön kanssa osoittaakseen, että Isä Jumala ja Jeesus Kristus ovat myötätuntoisia olentoja, jotka haluavat auttaa meitä, kun me kärsimme.
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Paavalin neuvoja tosi opista.

Pyhien kirjoitusten kohtia, jotka suojelevat meitä jakeessa 2. Tim. 3:2 kuvailluilta viimeisten aikojen vaaroilta.

Viimeisten aikojen vaaroja
Kohtia, jotka suojelevat meitä
Ihmiset rakastavat vain itseään
Rahanahneus
Rehentely
Pöyhkeys
Herjaaminen
Tottelemattomuus vanhemmille
Kiittämättömyys
Jumalattomuus

Vapahtajan sovituksen parantava voide auttaa meitä antamaan anteeksi muille.

Vanhin Kevin R. Duncan on opettanut:
”Ei ole yhtäkään elävää sielua, joka ei kerran jos toisenkin joutuisi jonkun toisen ajattelemattomien tekojen, loukkaavan käytöksen tai jopa synnillisen toiminnan uhriksi. Se on yksi asia, joka on meille kaikille yhteinen.
Onneksi Jumala on lapsiaan kohtaan tuntemassaan rakkaudessa ja armossa valmistanut keinon auttaakseen meitä selviytymään näistä joskus myrskyisistä elämänkokemuksista. Hän on tarjonnut selviytymiskeinon kaikille, jotka joutuvat muiden väärinteon uhriksi. Hän on opettanut meille, että me voimme antaa anteeksi! – –
Monia vuosia sitten aitaa korjatessani sain sormeeni pienen tikun. Tein vähäisen yrityksen poistaa tikun, ja luulin poistaneenikin sen, mutta ilmeisesti en onnistunut. Ajan kuluessa tikun päälle kasvoi ihoa, ja sormeeni muodostui kyhmy. Se oli ärsyttävä ja joskus kivulias.
Vuosia myöhemmin päätin viimein ryhtyä toimeen. En tehnyt muuta kuin levitin kyhmylle voidetta ja peitin sen siteellä. Toistin tämän menettelyn usein. Ette voi kuvitella yllätystäni, kun kerran sidettä poistaessani tikku oli tullut esiin sormestani.
Voide oli pehmentänyt ihon, ja niin se, mikä oli aiheuttanut kipua niin monta vuotta, oli päässyt pois. Kun tikku oli poistettu, sormi parani nopeasti, eikä siinä nykyään näy merkkiäkään vammasta.
Samalla tavoin anteeksiantamaton sydän hautoo paljon tarpeetonta tuskaa. Kun käytämme Vapahtajan sovituksen parantavaa voidetta, Hän pehmentää sydämemme ja auttaa meitä muuttumaan. Hän voi ’parantaa haavoittuneen sielun’ (MK Jaak. 2:8).” (”Anteeksiantamuksen parantava voide”Liahona, toukokuu 2016, s. 33.)
Näin kehitymme opettamisessa
Hengellistä kasvua tapahtuu kotona. Olet luokkasi jäsenten kanssa vain lyhyen aikaa joka sunnuntai. Monilla heistä on merkityksellisiä hengellisiä kokemuksia muuna aikana viikosta. Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet muulloin kuin oppitunnilla. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 18.)